26 اوت 2022- مطالعه ی منتشر شده درFrontiers in Endocrinology ، نشان می دهد که تجویز مکمل ویتامین D با دوز بالا، برای کودکانی که جدیدا به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، می تواند عوارض این بیماری را کاهش دهد.

دکتر Benjamin Udoka Nwosu، از دانشکده پزشکی Zucker در نیویورک، به طور تصادفی 36 کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 را در دو گروه برای دریافت ویتامینD2 (50 هزار واحد بین المللی ارگوکلسیفرول، در هفته برای مدت دو ماه و سپس یک هفته در میان به مدت 10 ماه) یا دارونما قرار داد.

محققان دریافتند که نرخ میانگین افزایش هموگلوبین A1c در افراد گروه ویتامینD ، به طور قابل توجهی در طول زمان کمتر از گروه دارونما، بود( نرخ میانگین تغییر 0.14 درصد هر سه ماه در مقابل 0.46 درصد هر سه ماه برای گروه دارونما). علاوه بر این، ویتامین D به طور قابل توجهی با نشانگر عملکردی بهبود نسبی بالینی، هموگلوبین A1c تنظیم شده با انسولین با نرخ میانگین تغییر 0.30 درصد هر سه ماه در مقابل 0.77 درصد هر سه ماه برای گروه دارونما، مرتبط بود.

دکتر Nwosu، گفت: ما اندازه گیری غلظت 25(OH)D را در زمان تشخیص دیابت نوع 1 توصیه می کنیم و اگر غلظت سرمی25(OH)D  کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد، مصرف مکمل ویتامین D را برای حفظ غلظت 25(OH)D بین 30 تا 60 نانوگرم در میلی لیتر سرم توصیه می کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-vitamin-d-supplementation-aid-new-onset.html